Ne v každém oboru máte tu výhodu, že váš produkt je sám o sobě tak zajímavý, že si o něm váš zákazník rád něco dobrovolně přečte. Pokud jste i vy obchodník se sáčky do vysavačů či prodejce kombajnů, nepřehlédněte tipy, jak přimět svého čtenáře, aby přečetl váš web jedním dechem.
Proč a co psát na web?
Hlavním smyslem textů na internetu je poskytnout informace, které uživatelé hledají. A tak by to mělo být i na vašem webu. Navíc je na něm třeba budovat povědomí o značce a zboží. A v neposlední řadě byste měli zaujmout a vybízet k nákupu. Jednoduché, že? Nenechte se ale hned uchlácholit. Bohužel to není takový „piece of cake“, jak se může zdát. V dnešní době protřelých obsahových strategií musí být web nápaditý a zábavný. A proto se nebojte svými texty zákazníkům radit, pomáhat, bavit je a vzdělávat. A je jen na vás, co bude vaším přínosem v jejich životech, tím co jim ulpí v hlavě a už je nepustí ke konkurenci.
Proč členit text na webu?
Tipněte si, kolik z vás tenhle článek dočte až do konce (ti vytrvalci, co dočetli až sem, u mě mají malé významné plus). Asi jen hrstka. Ale nebojte, já ani vy se z toho faktu hroutit nemusíme. Je totiž dokázáno, že většina lidí na webech nečte, ale jen scanuje text očima. A špetka statečných, která činí asi 16 % návštěvníků webů, čte texty hlavně díky tomu, že jsou zajímavé a dobře členěné. Ti ostatní věnují svou pozornost jen tomu, co je „praští“ do očí.
Ostatních 84 % jen scanuje text a všímá si toho, co je „praští“ do očí.
Jak zařídit, aby se lidem váš web četl lépe?
Použijte princip obrácené pyramidy
Na začátek dejte to podstatné,
jinak riskujete, že se k tomu,
co jim chcete sdělit,
vůbec nemusí
dostat.
Zkracujte, kde se dá
I já vám teď kradu cenné minuty vašeho života. Zamyslete se nad tím, co je důležité, a to sdělte. Jednoduše a srozumitelně. Vždy je totiž lepší krátký a výstižný článek než dlouhé a nic neříkající bláboly.
Formátujte a čleňte!
Díky formátování můžete být klidnější, že si zákazník přečte to, co mu chcete sdělit. Lidé si totiž při scanování textu všímají především:
A popisků obrázků. :)
Jak členit obsah na webu?
Titulky a mezititulky
Základní kameny každého webu. Pomáhají čtenáři lépe porozumět textu a zajistí snadnou orientaci na stránce. Jsou jednou z mála věcí, kterou lidé na webu opravdu přečtou. První nadpis navíc rozhoduje o tom, jestli si váš článek lidé vůbec přečtou. Titulek by neměl mít víc než 7 slov a první 3 z nich musí zvládnout zaujmout čtenáře. Rozhoduje tedy prvních pár sekund. Tak ho vymazlete. Dejte mu čas a on vám to vrátí nadšenými čtenáři.
3 pravidla, kterými pozvednete váš titulek
- V titulku použijte vždy sloveso v aktivním stavu, které zaujme či vyzve čtenáře k dalšímu čtení.
- Pokud můžete, vyhněte se slovesu „být“. Protože je vždycky lepší, když „pomůže vaší zahrádce“, než „dokáže být nápomocen vaší zahrádce“.
- Buďte konkrétní, upoutejte pozornost a už ji nepusťte. Postačí šikovně položená otázka. A odpovědi, které budou viset ve vzduchu, budou hnacím motorem, který vaše texty nenechá ladem.
Perex
Tmel mezi titulkem a dalším textem. Je dalším lákadlem, zábavným „otvírákem“, který nesmí dát čtenáři spát. Máte šanci zde na několika řádcích čtenáře zaujmout a poodhalit mu téma, o kterém mu chcete dále vyprávět. Ano můžete i příběhem. Ale neprozraďte hned všechno. Nechte něco na fantazii a zvědavosti. Ta funguje už odjakživa. A nezapomeňte na klíčová slova.
Odstavce
Vzpomínáte na svůj první slohový výtvor? Taky vám vštěpovali, že by měl mít odstavce, ve kterých věty spolu logicky souvisí a tvoří jeden grafický celek? Tak to pořád platí. A aby se ještě lépe četly, neměly by přesáhnout 4–5 řádků.
Odrážkové seznamy
Formát textu, kterým jdete na tutovku. Sázejte na dobře čitelný, stručný a výstižný text. Protože někdy postačí jen vypsat pár bodů, kterými řeknete vše podstatné.
Nechte čtenáře, ať si zamilují vaše texty a vkládejte:
- obrázky
- přehledné infografiky
- videa (dnes se už více poslouchá a kouká, než čte)
- popisky obrázků (co neřekne obrázek, měl by říct jeho popisek)
- odkazy v textu
- zvýrazněný text (tučně a kurzívou)
Co byste měli vědět, ještě než se pustíte do psaní na web
- Buďte konkrétní. Nikdy nespadlo ovoce ze stromu, ale jablko z jabloně.
- Pokud nemusíte používat trpný rod, nechte ho trpět jinde než u vás na webu. Ten činný vám udělá milejší službu.
- Pokud neoslovujete konkrétního čtenáře, raději pište „vy“. S „Vy“ zvítězíte při osobním kontaktu.
- Nechvástejte se. Používejte více „VY“ než „MY“. Spíš se nechte chválit, třeba v referencích.
- Nelžete. Víte, jak to má ta mrška s nohama.
- Vyzývejte k akci!
- Střídejte krátké a dlouhé věty. Zaujme to. Opravdu.
- Vyhněte se prázdným frázím. Víte, jak to myslím: „Jsme mladá dynamická firma s individuálním přístupem a flexibilní nabídkou komplexních služeb vysoké kvality.“ Že si neumíte představit, co tahle firma dělá? Já taky ne. Pište pro lidi. Lidsky a originálně.
- A s tím souvisí i slovní „vata“. Ale o té možná později. Prostě protože se to sem jakoby už vlastně nevejde.
- Ctěte český jazyk a jeho pravopis. Texty je pak větší radost číst.
- Pokud můžete v textu minimalizovat výskyt verba „být“, bude to optimální. A platí to i u přehnaného používání odborných výrazů. Pište jednoduše a srozumitelně.
- Nepoučujte a nepovyšujte se nad čtenáře.
- Buďte sví a nenechte si vzít „svůj styl“. Bude to možná jednou to, co vám bude dobře prodávat.